Djalu Gurruwiwi

Djalu Gurruwiwi

Jag hade den stora äran att i juni 2007 besöka Djalu i hans hem utanför Nhulunbuy, Yirrkala, Arnhem Land. Djalu berättade och visade hur man traditionellt spelar yidaki, han gav även prov på instrumentets krafter, se video nedan.

”Romngur ngayi yindi yaaku, baaydhi ngayi nyumukurniny”. (Det spelar ingen roll att Yidaki är ett litet objekt rent fysiskt, kulturellt och traditionellt är Yidaki väldigt viktig)

På ett mystiskt och samtidigt tragiskt sätt drabbades Djalu Gurruwiwi av en åkomma som förstörde delar av hans stämband, något som samtidigt innebar att han inte längre kunde spela lika kraftfullt som tidigare. Orsaken hävdar Djalu vara att han en gång vägrat att betala en liten skuld till en klanman som därefter placerade en ceremoniell förbannelse över honom, påföljden blev att han numera har en väldigt svag röst som man måste anstränga sig för att höra.

Djalu Gurruwiwi är stamäldste medlem från ”Galpu” klanen i nordöstra Arnhem Land. Han föddes år 1931 i Millingimbi Community i norra Arnhem Land. Djalus ursprungliga landområde andligt sett härstammar till Wirriku Island, en liten ö vid Wessel Island Complex. Djalu målar ofta motiv från sina förfäders historia som är associerade med just Wirriku. Den heliga klippan där heter ”Dhaanggarl” (samma som systern) och är skapad av åskmannen ”Bol´ngu” samt ”Marrparn” den heliga sköldpaddan.

I samband med att Yothu Yindi vid sitt genombrott i slutet av 1980-talet berättade att de föredrog instrument gjorda av Djalu Gurruwiwi så väcktes intresset för mästaren i öst. Djalu Gurruwiwi har idag uppnått samma stjärnstatus runt om i världen som endast David Blanasi tidigare haft. De båda har blivit kända för att tillverka exceptionellt fina instrument samt för att vara skickliga musiker inom sin stil. En av de största Australiska dagstidningarna utnämnde nyligen Djalu Gurruwiwi till Arnhem Lands nya kultfigur. Djalus europeiska namn är Willie, och hans skinnamn är ”Wamut”, klantillhörigheten är ”Galpu” och folket ”Yolngu”.

Hemområdet i nordöstra Arnhem land kallas ”Ngaypinya”. Djalu Gurruwiwis far hette Monyu Gurruwiwi och mor hette Djikulu Yunupingu. Djalus kunskaper om instrumentet Yidaki och kulturen är nedärvda av fadern Monyu Gurruwiwi, tidigare känd som en stor ”Galpu” ledare.

Djalu fick ansvaret av sin far att övervaka och bevara ”Yidakin” för ”Galpu” klanens räkning. Detta uppdrag har blivit än mer viktigt i och med det faktum att flera av klanerna i Arnhem Land ser ”Galpu” som de ursprungliga ägarna av instrumentet. Sammanlänkat med instrumentet finns flera aspekter av kunskap och kulturell praktik som är både helig och hemlig, den hemliga och heliga aspekten vaktas av de äldste som är i auktoritet. Innan Djalu Gurruwiwi blev internationellt känd sågs han nästan alltid i full färd med att tillverka instrument och finslipa sin teknik.

Instrumenten såldes till det lokala art centret och till vita gästarbetare samt olika besökare i byn, vilka förmodligen inte förstod fullt ut att uppskatta vikten av Djalu och hans arbete. För dem var det kanske bara en souvenir, i vilket fall så var det en chans för Djalu att tjäna lite pengar så att han kunde försörja sin familj. Djalu Gurruwiwi blev snart känd som en mästare som alltid var artig, ödmjuk, lite tystlåten samt nästan alltid iklädd solglasögon och färgglada tröjor. Instrumenten började säljas över hela världen. Affärsmän och samlare slogs om att få köpa de finaste exemplaren. Flera västerlänningar sökte sig till Djalus närhet för att lära sig hans teknik och tjänade på så vis stora pengar genom att kopiera Djalus unika stil. I takt med att allmänheten lärde känna Djalu så mötte de inte bara en man som såg som sitt uppdrag att sprida didjeriduns budskap, och man förstår budskapet om man spelar didjeridu och har träffat Djalu, utan också en extremt generös och öppenhjärtig människa.

Gäster från hela världen vallfärdar idag till hans hem i Arnhem land för att delta i kurser och för att få möta legenden. Djalu varvar idag sin tid mellan familj, kommun, ceremonier och offentliga åtaganden. I hans by ”Gunyangara Community” är Djalu en högt respekterad äldste och kristen ledare som 1994 i Darwin fullgjort sina studier i teologi på ”Nungalinya College”.

Djalu medverkade även vid en av de viktigaste Aboriginska konstutställningarna ”Painters of the Wagilag Wisters story 1937 -1997” som ställdes ut på ”The NationalGallery of Australia” i Canberra. Djalu öppnade utställningen med sin Yidaki och hjälpte även till med konstruktionen av en helig sandskulptur i foajén till utställningen. .Djalu genomförde sin första öppna ”Yidaki masterclass” vid Garmafestivalen 1999 där han gladde gäster från hela världen med sin kunskap, något han sedan dess har fortsatt med.

Djalu Gurruwiwi har hittills släppt följande cd skivor: 2001 Waluka: Gurritjiri Gurriwiwi featuring Djalu Gurruwiwi. Traditional music from north-east Arnhem Land, Volume 2. Yothu Yindi Foundation – Contemporary Masters Series.

2001 Djalu teaches and plays yidaki (didgeridoo). Traditional music from north-east Arnhem Land, Volume 3. Yothu Yindi Foundation – Contemporary Masters Series

2003 Djalu Plays and Teaches Yidaki, Volume 2 (Songs and Stories from the Galpu Clan). Traditional music from north-east Arnhem Land, Volume 6. Yothu Yindi Foundation – Contemporary Masters Series

2003 Diltjimurru: Djalu Gurruwiwi. ON-Records & Djalu Gurruwiwi Films

2000 Yidaki. Directed by Michale Butler and produced by Michelle White for Discovery Channel

Turnéeroch uppdrag utomlands 2002 Rripangu Yidaki Festival, Eisenbach, Germany 2003 Joshua Tree Festival, USA 2003 Indigenous Peoples Commission cultural visit, Taipei, Taiwan 2004 Dubai Sister Cities Forum, Dubai, United Arab Emirates

Föremål för konst Mandji-dak (body painting design) Clan miny’tji (designs) of saltwater and freshwater areas Wititj (Olive Python) Dhonyin (Javan File Snake) Bol’ngu (the Thunderman)

Utställningar 1990 Spirit in Land, Bark Paintings from Arnhem Land, National Gallery of Victoria, Melbourne 1994 Power of the Land, Masterpieces of Aboriginal Art, National Gallery of Victoria, Melbourne 1994 The Eleventh National Aboriginal Art Awards, Museum and Art Gallery of the Northern Territory, Darwin 1995 Miny’tji Buku Larrnggay, Paintings from the East, National Gallery of Victoria, Melbourne 1995 The Twelfth National Aboriginal Art Awards, Museum and Art Gallery of the Northern Territory, Darwin 1996 The Thirteenth National Aboriginal Art Awards, Museum and Art Gallery of the Northern Territory, Darwin 1997 Native Title, Museum of Contemporary Art, Sydney 1997 The Painters of The Wagilag Sisters Story, 1937-1997, National Gallery of Australia, Canberra 1998 The 4th National Indigenous Heritage Art Award, Old Parliament House, Canberra 1998 Hollow Logs from Yirrkala, Annandale Galleries, Sydney 1998 The Meeting of the Waters, an exhibition of prints and works by artists from the Australasian Print Project, 24Hour Art, Darwin 1999-2001 Saltwater Country – Bark Paintings from Yirrkala, Drill Hall Gallery, ANU; John Curtin Gallery, Curtin University; Australian National Maritime Museum, Sydney; Museum of Modern Art at Heide, Melbourne; The Araluen Cultural Centre, Alice Springs; Queensland University of Technology, Brisbane

Samlingar National Gallery of Victoria, Melbourne JW Kluge Collection, Virginia, USA Numerous private collections





Kategorier:DIDJERIDU

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: