28-30/8-08 Natibongo Italia

Natibongo, Italia 2008-08-28-30

Lars Wallin & The TribeLars (feat: Peter Hansson, Thorolf ”Twodox” Andersson, Lars Wallin) reste till Venedig tidigt på torsdagsmorgonen den 28 augusti 2008. Fan vad gott att så här på sensommaren landa i Italien och få avnjuta sol, mat och litervis med gott rödvin! I ankomsthallen stod festivalgeneralen för Natibongo, Roberto för att välkomna oss. Vi knödde in oss i hans bil med didjeridus, gitarr, bas, cajon och väskor och satte kurs norrut mot Cividale, en resa på ca 1,5 timma. Robert bjöd inledningvis hem oss på lunchdär hans mexikanska fru Elsa väntade med pasta, vin och grappa! Därefter åkte vi till festivalområdet som låg alldeles intill floden Natisone i en dalgång, mysigt! Vi serverades öl medans vi väntade på att festivalledningens styrelse skulle genomföra sista mötet med de lokala byråkraterna, vi hann faktiskt med ytterligare en öl innan alla stämplar var på plats! Vårt hotell låg alldeles i utkanten av Cividale, med bar i entreplan och några rum ovanpå. Här hängde traktens lokala farbröder och gummor, helt ok ställe! Ca 20.00 blev vi hämtade för transport till Natibongo, det strömmade till en hel del folk i alla åldrar, 18 åriga hippies och 70 åriga farbröder, coolt med mix!

Kvällens första band var Didjetal Vehicle som lirade didj och laptops, det svängde faktiskt rätt schysst! Därefter bjöd Broken Spare Parts upp till dans med didj, trummor och div maskiner. Vi avnjöt mängder av det goda och lokala vinet mm! På förmiddagen nästa morgon kom Stefano och hämtade för att visa upp stan, fan vad fina städerna i Italien är med alla sina gamla byggnader. Vi drack öl, käkade på favoritrestaurangen promenerade över Ponte del Diavolo, tungt namn. På eftermiddagen hämtade Roberto och Elsa oss med sin minivan och vi drog iväg till Slovenien, kul att besöka ytterligare ett land. Det var grymt vackert att resa fram genom de gigantiska bergen. Vi stannade och drack öl vid en vacker vägkrog med grym utsikt! I en iskall flod badade vi våra fötter innan vi i den lokala mataffären inhandlade salami, bröd, tomater, öl och vin. My God vad gott det var när vi knäckte öl efter öl i bussofforna och smörjde in oss i salami mm. Tillbaks i Cividale hann vi ladda batterierna någon timma innan vi drog iväg till en restaurang för en gudomligt god pizza med buffelmozzarella mm och vin. Därefter skjuts till festivalområdet där Vi omedelbart beställde in ytterligare ett par pavor rött och öl och laddade inför spelningen.

22.30 Klev vi så på scenen och bjöd på vår musik som alla var vi än kommer som annorlunda. Spelar ingen roll om det är folk, rock eller punkfestivaler, det fungerar med det är annorlunda med didj alltså. På didjfestivalerna reagerar folk på att vi har elbas, och sjunger! Annorlunda! Vi vräkte på med alla våra klassiker, men det var avslutande Stop that train som man kommer att tala länge om i Italien. Peter som förövrigt presenterades som Ms Hansson var rejält påtankad av rött och gick banas med basen, bankade i golv och mot väggar innan den slutningen sparkades utför scenen, till publikens jubel! Ha ha artisten efter oss, tysklands didjgurus sa att wow det var…annorlunda!

Ansgar, Josh och Mike gjorde en grym konsert och drog så här vid midnatt en jäkla massa folk. Festivalen slog förresten publikrekord! Nästa dag väntade nya utflykter, vi besökte en vingård där vi åt världen godaste mat! Frico, salami, priociutto, och deras lokala vin! Därefter besökte vi först staden Udine, oj ad vackert och sedan ytterligare en vingård, Castello där vi förutom fantastiskt vin bjöds på en enorm utsikt över vinfälten. Inte stoppade det här, därefter åkte vi till en Grappafabrik! Festivalområdet var smockfullt på lördagskvällen då Orange Project öppnade. Festivalens dragplåster var dock Wild Marmalade med Si Mullumby, vid det här laget, runt midnatt hade vår kära basist placerat sin kind mot ett bord! Jävlar vad bra Wild Marmalade var! Sisådär 03.30 åkte vi till hotellet för att packa och blunda lite. 05.00 tutade Roberto utanför för transport till Udine där vi tog tåget till Venedig och vidare till flygplatsen.

Kategorier:LARS WALLIN & THE TRIBELARS, RESOR

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )